Verwijderbare markering

Verwijderbare markering

Veluvine B.V. realiseert C02 uitstoot vermindering met verwijderbare markering.

05 mei 2014 - Breda - Wegmarkeringen verliezen soms hun functie en dan blijkt het moeilijk ze weg te halen zonder het wegdek te beschadigen. Een combinatie van conventionele markeringsverf en een nieuw ontwikkelde weekmaker laat de markering verdwijnen zonder een spoor achter te laten.

Specialist in wegmarkeringproducten Veluvine uit Breda, wegenbouwer Heijmans en straalbedrijf ROWI uit Baak brengen de combinatie onder de aandacht als ‘verwijderbare wegmarkering’.

Wegmarkeringen worden doorgaans weggefreesd of met water onder superhogedruk van het asfalt verwijderd. Beide technieken laten sporen na op de ondergrond. Camiel Taminiau van Veluvine zegt een alternatief te bieden met een combinatie van conventionele wegenverf en een weekmaker. “De verf is op basis van acrylaat met een aromatisch en loodvrij oplosmiddel.” Het is een sneldrogend product uit de reguliere productgamma van Veluvine wat met het gebruikelijke materieel wordt aangebracht.

Wanneer de markering niet meer nodig is wordt op de markering een weekmaker uit natuurlijke producten gespoten. Veluvine ontwikkelde het zelf onder de noemer Velumove. Het middel kan airless op de markering worden aangebracht. Net als voor de verf volstaat het gebruikelijke materieel. “Het verweekte materiaal wordt met warm water onder relatief lage druk verwerkt”, zegt Taminiau, “waardoor het eenvoudig te verwijderen is.”

Doordat gebruik gemaakt wordt van minder energie behoevende technieken in tegenstelling tot de gebruikelijke technieken zoals zandstralen, frezen of extreem hoge waterdruk realiseert Veluvine of deze manier een vermindering van de C02 uitstoot.

Rowi Straalbedrijf bouwt naar eigen ontwerp straalwagens om wegmarkeringen te verwijderen. Op zeven manieren kunnen we de energie op het wegdek regelen, zegt Stefan Paes van het bedrijf. “Dat werd aanvankelijk ontwikkeld om met water onder een superhoge druk tot 2500 bar onverweekte belijningen van het wegdek te spuiten.” Met Velumove kan dat volgens hem onder een beduidend lagere druk. “Beschadigen zijn vrijwel uitgesloten waardoor er aanzienlijk minder herstel- c.q. asfalt werkzaamheden aan het wegdek dienen te gebeuren wat een vermindering van de C02 uitstoot betekend tijdens de productie en het aanbrengen van deklagen.” Rowi stort het opgezogen water inclusief straatvuil en verfresten in een bergingsput op het eigen terrein die om de zoveel tijd wordt geleegd door een erkende verwerker die het materiaal afvoert naar een stortplaats.

Veluvine adviseert zijn ‘verwijderbare streep’ voor het aangeven van onder meer omleidingen en andere tijdelijke verkeerstechnische aanpassingen.