Nieuws
Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuws

Persbericht van de VVVF in Verf&Inkt magazine van de vereniging van verf- en drukinktfabrikanten VVVF

09 aug 2011 - De VVVF heeft eind Mei een persbericht verspreid waarin ze haar bezorgdheid uit over de sterk verhoogde grondstofprijzen. De grondstofsituatie was al zorglijk, maar door de onverwachts aantrekkende economie hebben grondstofleveranciers leverproblemen. De crisis in de bouw verslechterd de situatie. De VVVF meldt een ongekende prijsstijging en op korte termijn schaarste van een aantal grondstoffen.

Volgens de VVVF is de oorzaak een sterk toegenomen wereldwijde vraag naar grondstoffen en anderzijds een te sterk gereduceerde productiecapaciteit bij leveranciers. “In 2010 was de grondstofsituatie al zorgwekkend”, zegt VVVF directeur martin Terpstra, “maar sinds het begin van dit jaar is die alleen maar verslechterd. Procentuele prijsstijgingen van grondstoffen als harsen, oplosmiddelen en vooral van het in de verfindustrie zeer breed toegepaste witte titaandioxide lopen in de dubbele cijfers.

Terpstra stelt vast dat veel grondstofproducenten als gevolg van de economische crisis hun productiecapaciteit  sterk heeft ingekrompen en personeel hebben laten afvloeien. Vervolgens werden zij verrast door het snelle herstel van de wereldeconomie. “Hierdoor kunnen zij, met name vanwege de toegenomen vraag vanuit de opkomende landen, de order niet aan”.

Grondstoffen maken bij de verf- en drukinktproducenten vaak meer dan 50 procent van de totale kosten. Het zal, zo stelt de VVVF, dan ook geen verbazing wekken dat de gesignaleerde prijsstijgingen en ook de lange levertijden een enorme aanslag zijn op het weerstandvermogen van de bedrijfstak. Dat weerstandsvermogen wordt toch al op de proef gesteld door de sterk achterblijvende situatie in de bouw.

Het grootste deel van de productie van de VVVF leden wordt daar afgezet. Na een eerdere daling in 2009 is het aantal opgeleverde nieuwe woningen in 2010 (56.000) met nog een 32 procent afgenomen. Dat vertaalde zich in 2010 voor de verfproducenten een vermindering van de afzet aan bouwverven met drie procent nadat de afzet in 2009 al met twaalf procent was gedaald.

Veluvine BV
Ramshoorn 11
4824 AG Breda
The Netherlands